SPIRULINA – DEN PERFEKTE SUPERMAD

SPIRULINA – DEN PERFEKTE SUPERMAD

Hvad er Spirulina? Hvor kommer denne superfood fra?
Hvordan kan den gavne os som mennesker?
Indeholder den vitaminer og mineraler?
Hvorfor bruger astronauter denne superfood?

På billedet ses spirulina i pulverform og i pilleform. Denne blågrønne alge er NASA og ESA astronauternes foretrukne madvarer, når de tager på rumrejse. Det skyldes dens indhold af vitaminer & mineraler og dens evne til at udrense kroppen for affaldsstoffer og stråling.

Spirulina powder on a wooden background

Introduktion

Spirulina kommer af det latinske ord Spirol(a) = spiral.
Det skyldes, at når man kigger ind i et mikroskop kan man se at algernes filamenter er spiralformede[1][12].

Selvom denne superfood betegnes som en simpel enkelt-cellet alge, som varierer mellem 0,3 og 1 mm i længde,
er det i virkeligheden en en oxygen producerende fotosyntetisk bakterie
fundet over hele verden i friske og marine farvande[1] (Se også videoen nedenunder).
Denne bakterie kaldes
Arthrospira platensis.
Denne alge består af en enkelt cellet organisme (cyano-bakterier eller) blå/grønne alger [1][12][13].

Disse alger kan optage solens energi og mineralerne i vores vandige miljøer.
Via fotosyntese, producerer algen proteiner, kulhydrater, aminosyrer,  fedtstoffer
og alle de vigtige mineraler kroppen har brug for.
Ved at bruge enzym pigmenter, som Photocyanine Blue og Chlorofyl Green som katalysatorer.
Spirulina er således den største ilt-producerende organisme på moder jord, sammen med de andre alger.

Den perfekte superfood for astronauter

NASA & ESA Vedtog at Spirulina er den perfekte mad at have med på længere rum-rejser, da det er den mest ideale fødevarer. De fremlagde at Spirulina indeholder mere end 1000 gange mere næring end frugter og grøntsager.

Dokumentar:

Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=ezgeD1SnQiA – Dokumentar om Spirulina lavet af www.rawlivingspirulina.com

Indhold:

Spirulina Indeholder 60% protein, hvilket gør den til den rigeste plante
med protein i verden, indeholder mellem 55-70% protein[1].
Mængden af protein varier i forhold til kvaliteten der bruges.

Den indeholder små mængder vitamin B12.
Det meste indhold er dog pseudo-vitaminet til B12 – 7-adenyl cyanocobamide (87%) mens de resterende 13% består af B12.
Dét er dog små mængder. Chlorella og Nori anses for at være bedre kilder for B12 vitamin [1][12].

Fedtsyrer

Spirulina har højt indhold af Gamma-Linolenic Acid – GLA
og andre fedtsyrer, inklussiv Eicosapentaenoic acid – EPA og Docosahexaenoic acid – DHA.

For veganere og vegetarer der ikke indtager meget fisk, eller har svært ved at
indtage nok fedtstoffer og proteiner er denne superfood rigtig godt nyt.
Den er fyldt med indholdsstoffer der gavner hjernen og centralnervesystemet [8][9][10][11][12][13].

Den er således brændstof for vores tarmbakterier (indeholder probiotika) og indeholder også Omega 3 fedtsyrer i verden næstefter modermælk.

Antioxidante egenskaber

Den vigtigste aktive ingrediens anses for at være Phycocyanobilinproteinerne[12][13],
idet C-phycocyanin er den hyppigst forekommende metakomponent
og består af mindre proteinkomponenter, såsom Phycocyanibilin[1].
Disse strukturer ligner kroppens endogene bilirubinmolekyle.
Bilin-grupperne er også kilden til de anti-oxidative virkninger af disse Phycocyanobilin-proteiner.

De fleste antioxidante virkninger i Spirulina (ekskl. Enzyminteraktioner in vivo)
skyldes Phycocyanin-komponenten,
idet isolering af forskellige fragmenter og sammenligning af dem på vægtbasis viser,
at antioxidant potentialet i et ekstrakt korrelerer godt med dets Phycocyanin-komponent [1][3][4].
Sammenlignet med resten af alverdens mad har denne skønne superfood det højeste antal antioxidanter.

Vitaminer og mineraler

Blågrøns algen har en af de højeste koncentrationer af beta-caroten (forstadiet for Vitamin-A) i verden.
Ud over β-carotene (provitamin A) indeholder den andre carotenoider såsom zeaxanthin,
eller 7-hydroxyretinoic syre og isomerer med 200-400 mg / 100 g carotenoider i alt [5][6][7].

Derudover er den fyldt med vitaminer deriblandt:
Vitamin-B komplex, Vitamin-C, Vitamin-D, Vitamin-E, Vitamin K2
og mineraler som Kalium, Calcium, Kopper, Jern, Magnesium,
Mangan, Fosfor, Selen, Natrium og Zink.

Kulhydrater

Spirulina indeholder ca 14% kulhydrater. Nogle af disse kulhydrater er med til at aktivere immunsystemet [16][17].

Fordele

En smule af denne værdifulde superfood om dagen øger det fysiske energiniveau og den mentale fokus[18].
Den kan spare dig for at købe et hav af kosttilskud ved siden af din kost.
Spirulina, såvel som Chlorella er sikker for børn at indtage bare i lavere doser.
Efter Tjernobyl eksplosionen, blev der foretaget en videnskabelig test på børn der blev ramt af Tjernobyls stråleskader, der havde spist af radioaktive planter.
Mange af de børn der blev behandlet med Spirulina havde Anæmi.

Det var en indikation på at deres knoglemarv var beskadiget, så der kunne ikke produceres røde eller hvide blodlegemer.
Mange af børnene havde udslæt som resultat af anæmien. De fik 5 gram dagligt og i løbet af 6 uger var børnenes udslæt væk.

Forskningen fortsatte gennem 1999 i Hviderusland. Den viste at Spirulina har immun-opbyggende egenskaber, kan normalisere peroxid lipidoxidering og har afgiftende virkninger hos børn og teenagere[19].

Flere fordele

Det høje indhold af antioxidanter og essentielle fedtsyrer gør
at den er perfekt for opretholdelse af et sundt hjerte og hjernefunktion,
normalisere blodtrykket, forbedre anæmi-tilstande og regulerer kolesterol niveauet.

Proteinet i spirulina indeholder 18 ud af 20 aminosyrer, inklusiv alle 8 essentielle aminosyrer
som kroppen ikke kan producere, hvilket gør den til et komplet protein[1][13].
Aminosyrerne er ustrukturerede, hvilket resulterer i lettere optaglighed i kroppen.

Den indeholder mere Beta Caroten end gulerødder og mere Jern end Spinat,
flere antioxidanter end blåbær, mere klorofyl end viskøs klorofyl.
Denne superfood er efter vores mening naturens ideelle føde.

University of Maryland Medical Center

University of Maryland Medical Center har samlet videnskabelig evidens over
hvilke lidelser Spirulina kan bruges til og hvilke eventuelle komplikationer der kan være,
med eksempelvis medikamenter: tryk her!
Se også [12] for eventuelle komlikationer med forskellige medikamenter og hvilke lidelser den kan bruges mod.

Allergi:

Selvom denne blågrønne alge kan bruges til behandling af flere allergier,
ved at hæmme for udskillelsen af histamin i kroppen [12][13][15],
så kan den også forårsage allergi hos få personer[1].
Dette skyldes den Potens som Spirulina har.
Når det er skrevet, så har Spirulina fået klassificeringen –
Generally Regarded as Safe (GRAS) af US Food and Drug Administration.

Fedtlever og Leverenzymer

Studier på rotter har vist at lave doser af Spirulina, har hæmmet faktorerne SGOT og SGPT, som indikerer de hepato-cellulære celledød og membranens ødelæggelse i leveren. Jo højere SGOT og SGPT tal, desto større skade på leveren.
Derudover hjalp den med produktionen af lever-enzymerne: ALP, AST og ALT[1][13][20][21].

Konklusion:

Efter at have gennemgået 21 videnskabelige artikler kan vi konkludere at Spirulina er den ideelle føde for mange mennesker, både veganere og kødspisere.
Eftersom den indeholder mange vitaminer og mineraler anbefaler vi det som et dagligt kosttilskud til de fleste, og især kvinder.

Da den samtidigt har indikationer på at have afgiftende egenskaber fra eksempelvis radioaktiv stråling, tungmetaller og andre toxiner fra blandt andet leveren, nyrene og tarmene, så er det alletiders tilskud til en sund kost.
Vi ser gerne at der kommer mere fokus omkring Spirulina i norden og at der vil blive iværksat flere videnskabelige studier på mennesker, for bedre at kunne afklare dens egenskaber og effekt på forskellige lidelser.

PS. Vi anbefaler at hvis man skal starte med at indtage Spirulina, at starte med en lav dosis (½ teske eller 3 kapsler) og dosere op til max 2 teskeer dagligt eller hvad man føler for og mærker efter er godt for en. Og det kan være individuelt og variere fra person til person.

LÆS OGSÅ: TOP 5 URTEKURE MOD FORKØLELSE OG INFLUENZA

Kilder:

1. https://examine.com/supplements/spirulina/

2. Watanabe F, et al. Characterization and bioavailability of vitamin B12-compounds from edible algae. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). (2002).

3. Lissi EA, et al. Kinetics of phycocyanine bilin groups destruction by peroxyl radicals. Free Radic Biol Med. (2000)

4. Piñero Estrada JE, Bermejo Bescós P, Villar del Fresno AM. Antioxidant activity of different fractions of S. platensis protean extract. Farmaco. (2001)
5. Dey S, Rathod VK. Ultrasound assisted extraction of β-carotene from S. platensis. Ultrason Sonochem. (2012)
6. Yu B, et al. Sp. is an effective dietary source of zeaxanthin to humans. Br J Nutr. (2012)
7. Kaya K, et al. A novel retinoic acid analogue, 7-hydroxy retinoic acid, isolated from cyanobacteria. Biochim Biophys Acta. (2011)

8. γ-Linolenic acid production by Arthrospira platensis using different carbon sources.

9. Colla LM, Bertolin TE, Costa JA. Fatty acids profile of S. platensis grown under different temperatures and nitrogen concentrations. Z Naturforsch C. (2004)
10. Jubie S, et al. Synthesis, antidepressant and antimicrobial activities of some novel stearic acid analogues. Eur J Med Chem. (2012)
11. Li ZY, et al. Effects of electromagnetic field on the batch cultivation and nutritional composition of S. platensis in an air-lift photobioreactor. Bioresour Technol. (2007)

Kilder 2:

13. http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/spirulina

14. https://medlineplus.gov/druginfo/natural/923.html

15. http://www.umm.edu/health/medical/altmed/supplement/spirulina

16. Pugh N, et al. Isolation of three high molecular weight polysaccharide preparations with potent immunostimulatory activity from S. platensis, aphanizomenon flos-aquae and Chlorella pyrenoidosa. Planta Med. (2001)

17. Kaji T, et al. Sodium spirulan as a potent inhibitor of arterial smooth muscle cell proliferation in vitro. Life Sci. (2004)

18. https://www.livescience.com/48853-spirulina-supplement-facts.html

19. http://www.algaeindustrymagazine.com/special-report-spirulina-part-4-scientific-research-reveals-health-benefits/

20. Jarouliya U, et al. Alleviation of metabolic abnormalities induced by excessive fructose administration in Wistar rats by S. maxima. Indian J Med Res. (2012)

21. Effect of Supplementation of S. on Hypercholesterolemic Patients.

Skrevet af

Anders – Ejer af Elixira

Dette blogindlæg er udelukkende skrevet som en videnskabelig information til dem der er interesserede i hvad Spirulina kan gavne med, at tilføre til de fleste menneskers sundhed.

2017-12-10T16:46:47+00:00