Olympiske atleter booster deres ydeevne med Spirulina

Olympiske atleter booster deres ydeevne med Spirulina

På billedet ses Lea Pedersen i kamp. Vi tester Spirulina på hende og klargører hvorvidt det gavner hendes ydeevne og restitution.

Spirulina har været brugt af Olympiske atleter de sidste 4 årtier, til at booste deres ydeevne for forbedre deres resultater. Det tester vi på den kvindelige verdensmester i Muay Thai, WMO World Championship 2017 i vægtklassen under 57 kg, Lea Pedersen.

Lea vil teste på egen krop hvorvidt Spirulina kan gavne hende i hendes sport. Hun skal til stævne om 3 uger. Hun har fået nok tabletter i hånden til de næste 14 dage, som hun skal indtage hver dag indtil konkurrence dagen.

Vi vil måle hvorvidt hun har opnået hendes idealvægt op til stævnet. Derudover og se hvorvidt hendes ydeevne og restitution kan boostes, således at det er mærkbart.

Vi glæder os til at se resultaterne på vores lille forsøg.

Hvad er Spirulina?

Spirulina betragtes som en blågrøn alge, men er faktisk en cyanobakterie. Udover at være kendt for sin udrensende og næringsholdige virkninger, er den blevet atleternes foretrukne kosttilskud.
Grunden til det er, at denne er en super food, som er spækket med vitaminer og mineraler.
Som topatlet skal man indtage mad der er så spækket med energi som muligt, for at maksimere ydeevnen. Dette giver de bedste muligheder for at top-præstere til konkurrencerne.

NASA var de første der brugte Spirulina til deres astronauter i 70’erne. I en undersøgelse NASA foretog i 2012, fandt de ud af at 1 gram af denne alge var energimæssigt ækvivalent med 1000 gram frugt og grøntsager (Boston MZ [PRWEB], August 2012).

Spirulina har:

  • 3900% mere beta-caroten (forstadie til Vitamin-A) end gulerødder
  • 2300% mere jern end spinat
  • 300% calcium end mælk
  • 375% mere protein end tofu og 200% mere end kød
  • 3 gram spirulina har mere antiinflammatorisk effekt og flere antioxidanter end 5 grøntsagsportioner
  • 31 gange mere phytonutrient niveauer end blåbær, 700 gange mere potent end æbler og 60 gange mere end spinat

Tallene er taget fra en Nutrition studie, lavet i 2006 [1].

Video om Spirulina på TEDx Talks. Rettigheder tilhører Tedx Talk.

Spirulina og olympiske lege

Spirulina har været brugt i olympiske lege de sidste 4 årtier af atleter (ifølge citybixzlist.com), da det er en af de fødevarer der er mest spækket med næring. Formålet er at få så meget energi som muligt, udholdenhed, vitalitet og maksimal rehabilitering.

En af de første der reporterede om Spirulina var den 4 dobbelte amerikanske guldvinder og firedobbelte verdensrekord indehaveren i flere løbedicipliner, Lee evans [2].

Evans sagde blandt andet at dette kosttilskud ”forbedrede min træning, gav mig fart og forbedrede min udholdenhed, hvilket resulterede i mine hurtige tider”.

Udover USA bruger Kina mange ressourcer på Spirulina. De har lavet en farm, der producerer kun til olympiske atleter. Flere store Elite grupper såsom Carnegie Institute, World Bank og FAO har anbefalet spirulina som den næringsmæssigt mest spækket fødevare i verden.

Under intensiv træning kan atleter opleve jernunderskud (ikke anæmisk), med symptomer som muskeltræthed og udmattelse. Da Spirulina er rigt på jern og bioflavinoider er det derfor en vigig næringskilde[7].

Kliniske studier på Spirulina

Ved udførelse af et studie, hvor ni løbere blev bedt om at løbe ved 75% VO2 max i to timer, efterfulgt af 95% VO” max til de var udmattet. Løberne blev både testet efter placebo og efter indtag af Spirulina.
Efter indtag var de i stand til at løbe 30% længere end ved indtagelse af placebo.
Der blev også registreret en stigning i fedtoxidation og reduktion af kulhydratoxidation.
Disse resultater tyder på at denne skønne alge understøtter kroppens evne tila t bevare glycogenlagerne og udnytte fedt til energi på en mere effektiv måde.
Den reducerer også oxidativ skade og fremmer antioxidantaktiviteten i kroppen efter træning.

Anbefalet indtag

3 gram Spirulina dagligt, skulle være nok til at dække det daglige behov for en person (dette kan afhæge fra person til person). Til topatleter anbefales at der indtages en spiseske spirulina om dagen og det der svarer til 6 gram.
Vi anbefaler derfor atleter at finde den rette mængde for den enkelte person, mellem 3-6 gram [4].

For at tage det til en praktisk test har vi bedt en af vores topatleter, den kvindelige verdensmester i muay thai, Lea Pedersen.
Vi har bedt Lea om at indtage 1,5 gram og dosere op til de 3 gram i løbet af 2 uger.
Grunden til det er at kroppen skal have lov til at vænne sig til Spirulina.
Lea skal til et stævne om 14 dage og vil gerne tabe 3 kg inden hendes næste kamp.
Udover vægttab vil vi gerne teste hvorvidt det vil være til gavn for Lea’s ydeevne til træning og bedre restitution efter træning.

Vi vil reportere om resultaterne i indlægget efter Lea’s stævne.
Vi glæder os til samarbejde med denne dygtige og ambitiøse atlet, i videnskabens tegn.

[1] Moorhead K, Capelli B, Cysewski Dr GR: Spirulina, Nature’s Superfood, Cyanotech Corporation 2006)

[2] New York Times 1/9-1983 – “Sports people, food, not drugs”

[3] kilde 3

[4] Kilde 4

[5] Kilde 5

[6] Kilde 6

[7] Kilde 7

[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136577/

Artikel skrevet af Anders Blomsen – Indehaver af Elixira

Læs flere artikler om videnskabens syn på forskellige madvarer her!

Få inspiration til opskrifter på veganske retter her!

2017-12-10T19:34:11+00:00