Magnesium og graviditet

Magnesium og graviditet

Er du gravid og oplever uro eller kramper i fødder og ben? Kommer denne uro især om aftenen, når du hviler dig, men går væk, når du er i bevægelse? Giver uroen dig lyst til at sparke og trampe?  Så kan du meget vel være påvirket af det, som på engelsk kaldes Restless Leg Syndrome (RLS).

RLS er en sensomotorisk neurologisk lidelse, hvilket beskriver motoriske og sensoriske forstyrrelser fra nervesystemet. Prævalensen for RLS under graviditeten er 2-3 gange højere end hos den normale befolkning. Den kan bla. være foresaget af hormonelle forandringer i kroppen, samt jern og folate status [1]. Derudover, i følge jordmoder Lene Skou Jensen [2], kan uro i benene under graviditeten bl.a. skyldes mangel på magnesium. Symptomerne på magnesiummangel minder meget om symptomer, der ses ved mangel på D-vitamin og calcium, f.eks. muskelsvaghed, neurale forstyrrelser (uro, kilden, følelsesløshed mm.) og kramper [3].

Hvad er magnesium? Og hvorfor er det vigtigt?

Magnesium er en vigtig byggesten for muskler, led, knogler og resten af kroppen. Hvorfor er magnesium vigtig for den gravide?

Magnesium er en vigtig byggesten for muskler, led, knogler og resten af kroppen. Hvorfor er magnesium vigtig for den gravide?

Magnesium (Mg) er et basedannende mineral og det 12. grundstof i det periodiske system. Mineralet findes i alle kroppens celler, og er det fjeredemest forekommende mineral i menneskekroppen, hvorfor det er så vigtigt at få nok af. Det er primært til stede i vores muskler og knogler, og er afgørende for et sundt helbred, herunder afslappethed, smerte, energi, muskelsammentrækning, muskelvækst, nervesystem/nerveimpulser til skelet og hjertemuskulatur, syre/base-balance [3; 4; 5].

Ligesom calcium (Ca), har magnesium en høj funktion for stærke knogler, hvilket gør det vigtigt for fostert at få nok magnesium  [5].  Magnesium fungerer som en antagonist til calcium, hvilket vil sige at magnesium hjælper med at der ikke optages for meget calcium. Dette understøtter bl.a. muskelafslapning og -kontraktioner, samt frigivelse af neurotransmitter til cellerne [6].

RLS og graviditet

Ubehaget foresaget af RLS er især fremtrædende om aftenen når man hviler, mindskes når man er i bevægelse, og stiger oftest som graviditeten skrider frem. RLS foresaget af graviditet stopper oftest efter endt graviditet, men hvis generne er forstyrrende nok under graviditeten, kan medicin tilbydes som behandling. Dog skal man som gravid være opmærksom på om medicinen er testet på gravide, og her være bevidst om en balance mellem at mindske symptomerne og de skader medicinen eventuelt kan pådrage fostret [1]. Ifølge sundhed.dk skal medicin som behandling til RLS under graviditeten fuldstændigt undgås, og den mening deler jeg.

Jeg er af den personlige overbevisning at kemisk fremstillede alternativer altid bør sættes efter at naturlige årsager og alternativer er blevet afprøvet. Dette er bestemt ikke blevet mindre vigtigt for mig, efter jeg er blevet gravid. Min erfaring er den, at kroppen er en fantastisk maskine, og ved at lytte til den, indsamle viden om dets behov og analysere sin levevis, f.eks. kost, arousal og motion, kan man hurtigt pege sig ind på, hvad kroppen prøver at kommunikere med diverse symptomer.

Magnesium og graviditet

Så hvis du er begyndt at opleve uro i fødderne i kroppen under graviditeten, kan det være en god idé først og fremmest at kigge på dine kostvaner. Dette hænger sammen med at magnesium findes i mindre mængder i animalske produkter. Men det er især i de vegetabilske fødevarer, at vi får de største mængder [5]. Altså kan man forestille sig at mangel på en primær grøn kost kan være svaret på uroen. Dog har gravide et let øget behov for magnesium under graviditeten (350-400 mg dagligt) [5]. Så hvis du som mig, har en sund, varieret kost af primært grøntsager og frugt, og stadig oplever uro, kan det være en idé at tage magnesium som supplement til din kost.

Min oplevelse er, at det desværre kan være svært at finde videnskabelig forskning, som direkte belyser effekten af magnesium på RLSgener foresaget af graviditet. Man kan forestille sig, at det er fordi vordende mødre oplever en usikkerhed ved at deltage i undersøgelse, som kan påvirke deres ufødte børn.

Min erfaring med magnesium

Kort tid efter, jeg var blevet gravid begyndte jeg at døje med uro i ben og fødder. Dette skete især om aftenen, og blev ofte så slemt, at jeg hverken kunne sidde eller ligge stille. Det gav mig lyst til at sparke, trampe, få fodmassage og hæve fødderne over hjertehøjde. Disse ting var et forsøg på at få det til at gå væk. Fodmassagen og at hæve fødderne hjalp i korte intervaller, men mine spark og tramp kom jeg ingen vejne med. Uroen fortsatte.

Eftersom jeg ikke er meget for kemikalier, tog jeg det ikke op med min læge, men derimod med min helsevejleder. Han foreslog øjeblikkeligt at jeg skulle tage tilskud af magnesium, når det blev slemt igen. Det blev det hurtigt. Derfor drak jeg et glas med magnesium i pulverform en aften, hvor uroen endnu engang tog til. Der gik ca. en halv time, hvorefter uroen stoppede.

Indtagelse af magnesium

Eftersom uroen ikke var noget, jeg mærkede hver dag, holdt jeg mig i begyndelsen til at drikke det i pulverform, når følelsen blev uudholdelig. Som graviditeten er skredet frem er det dog blevet en daglig fornemmelse, som også kan vække mig med lettere krampefølelse i benene om natten. Af denne grund er jeg nu gået over til at tage magnesiumtilskud i tablet form dagligt, og dette har virkeligt hjulpet. Hvis jeg en dag har glemt at tage mit kosttilskud, kan jeg mærke det allerede samme dag. Uroen kommer tilbage og jeg får endnu engang lyst til at sparke og trampe for at få det til at gå væk.

Jeg har senere snakket om denne gene med en jordmoder. Hun går, som jeg ved, op i naturlige graviditetsforløb og hun sagde med det samme magnesium. Desværre var dette ikke oplevelsen med den jordmoder og den jordmoderstuderende, som jeg er knyttet til under graviditeten. De udviste dog stor interesse og skrev flittigt ned, da jeg berettede om magnesiums effekt. De havde netop læst en artikel om emnet. Desværre ser det altså ud til, at det, på trods af nysgerrighed og interesse, ikke er alle jordmødre, som kender til og foreslår naturlige remedier som respons på graviditetsgener.

 

Skrevet af Naja Forchhammer, ergoterapeut og blogger for Det Bare Sundhed

Kilder

[1] Srivanitchapoom, P., Pandey, S. & Hallett, M. (2014): Restless legs syndrome and pregnancy: A review. Parkinsonism Relat Disord. 2014 Jul; 20(7): 716–722. Published online 2014 Apr 8. doi:  10.1016/j.parkreldis.2014.03.027

[2] Jensen, L. S. (2010) Politikens Graviditetsbog. 2. udgave, Politikens Forlag, København

[3] Schibye, B. & Klausen, K. (2011) Menneskets fysiologi – hvile og arbejde. 3. udgave FADL’s Forlag,København

[4] NIH – National Institutes of Health, Office of Dietary Sipplement (10.11.17) Magnesium – Fact Sheet for Healh Professionals, https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#en3

[5] Hansson, L. & Hedegaard, C. (2017) Sund, glad og gravid, din baby bli’r hvad du spiser og tænker. Aronsen, Danmark

[6] Jahnen-Dechent, W. & Ketteler, M. (2012) Magnesium basics. I: Clinical Kidney Journal, nr. 5

doi: 10.1093/ndtplus/sfr163

2018-01-17T21:53:59+00:00