Hvordan håndterer man stress?

Hvordan håndterer man stress?

Stress opstår når kravet er større end ens ressourcer eller større end ens forventning til egen ydeevne. Stress er en respons og er i sig selv ikke farlig, men er en kropslig reaktion på en situation, hvor man skal præstere. Stress kan dog have negative konsekvenser, hvis man ikke genetablere kroppens balance. Læs mere om det her.

Hvordan forebygger man stress?

Copingstrategier er vores måde, at genvinde kontrollen over en situation. Det handler altså om, hvordan vi håndterer og reagerer på en bestemt situation. Der er både positive og negative copingstrategier. Læs om de negative her. Det er relevant at være opmærksom på både positive og negative copingstrategier, for at vide hvordan man håndterer stressende situationer. At være stresset i en situation, er dog ikke ensbetydende med at man har stress. Det kan du læse mere om her. Stress kan altså forebygges ved, at man er opmærksom på egne reaktioner og handlemønstre i pressede situationer, samt træner ens resiliens (modstandsdygtighed). Ligeledes er det væsentligt at mærke efter, tage pauser, lave aktiviteter der giver dig energi, spise sundt, dyrke motion og få sovet, så der gives plads til at kroppen genetablere en hormonel balance, før du udsætter den for pres igen.

Positive copingstrategier

Hvis man lider af stress, eller har en tendens til at stresse, kan det hjælpe at have nogle velkendte og indøvede positive copingstrategier på hånden til situationer, hvor stressen viser sig. Jeg giver her et udpluk af forskellige strategier. Nogle af disse har jeg selv fundet brugbare i situationer, hvor jeg har følt mig presset:

I øjeblikket:

  • Accepter hvordan du har det
  • Træk vejret
  • Fokuser på vejrtrækningen
  • Bed om en pause/træk dig fra situationen
  • Aflys aftaler
  • Tal med nogen
  • Italesæt det
  • Gå på toilettet
  • Drik noget vand
  • Gå udenfor og træk vejret
  • Åben et vindue

Efterfølgende:

  • Notér trigger, handlemønstre mm.
  • Sov
  • Meditér
  • Dyrk motion
  • Gå ud i naturen
  • Dyrk yoga
  • Lav afslappende aktiviteter
  • Syng
  • Græd
  • Dans
  • Ryst kroppen – dans
  • Opsøg hjælp

Ovenstående er nogle af de ting, der kan hjælpe til at håndtere stress. Hvis du oplever stress og har behov for yderligere information, er du velkommen til at kontakte mig.


2019-03-12T14:39:53+00:00